woensdag 20 januari 2021

Hoe gaat het nu met het opvolgen van de voedingsadviezen door onze 14-jarige dochter?

Eind december ben ik met onze dochter bij de voedingsdeskundige geweest. Het is nu wel een mooi moment om te laten weten hoe het nu gaat.  Hier nu iets over te schrijven 'dwingt' mij ook weer om terug te halen wat afgesproken is en hoe dat nu verloopt.

Vitamine D

Naast de afspraken die met de voedingsdeskundige zijn gemaakt, had onze dochter van de huisarts vitamine D voorgeschreven gekregen. Maandag hebben we de huisarts hier opnieuw over gesproken. We hebben nu afgesproken dat Irene tot de zomer vitamine D voorgeschreven krijgt van de huisarts. Dan laten we weer bloedprikken (ook op ijzertekort) en gedurende de zomer krijgt ze geen vitamine D. Na de zomer wordt opnieuw bloed geprikt. Aan de hand hiervan zien we weer verder.

Afspraken met de voedingsdeskundige

Onze dochter heeft, van de voedingsdeskundige, nogal wat huiswerk meegekregen. Dat vraagt om verschillende gedragsveranderingen. Gedrag moet inslijten dus het is niet iets wat snel klaar is. Ook van ons als ouders wordt deels ander gedrag verwacht en daar moeten wij ook mee oefenen. We zitten er daarom ook niet bovenop maar houden het wel in de gaten en doen af en toe een suggestie. Zo hoop ik dat het nieuwe gedrag wordt aangeleerd zonder dat we nu direct alles in een keer op pakken.

Hieronder zet ik de afspraken (cursief) nog een keer op een rij waarbij ik dan aangeef hoe dat nu verloopt. Mijn man doet eigenlijk niets met de afspraken (en vergeet ze ook). Aangezien hij overdag vaak thuis is, heeft hij het beste zicht erop. Dat is wel jammer. Hij gaat nu in ieder geval goed op letten hoeveel onze dochter drinkt en ook of ze een gevulde dopper meeneemt wanneer ze (online) school heeft. Het is fijn dat hij dat kan doen. Dit is de meest belangrijke actie dus ik hoop dat we er dan wat beter zicht op krijgen.

- het is belangrijk om regelmatig te eten om je batterij op te laden. Rond 10 uur en 15 uur is het verstandig om (tussendoor) iets te eten en te drinken naast de maaltijden.
Eerlijk gezegd weet ik niet precies of dit nu helemaal goed gaat. Op woensdagen heeft ze bijvoorbeeld van 8:15 uur tot 11:30 uur voeding&gezondheid op school. Gedurende dit blok, heeft ze geen kleine pauze. Ze eet en drinkt dan tussen het ontbijt en de lunch niets. Thuis is die regelmaat er wel meer maar het zicht daarop heb ik niet zo goed.

- per dag heb je 1,5 - 2 liter vocht nodig. Een dopper is ongeveer een halve liter dus je drinkt 4 doppers per dag. 
Dit is iets waar ik wel regelmatig naar vraag en ook goed op probeer te letten. Wanneer mijn dochter aangeeft 2 doppers leeg te hebben gedronken, dan neem ik dat aan. Ik sta er niet als een politieagent naast. Toch denk ik dat het nog steeds niet goed is, want ze zit echt nog heel vaak heel lang op de wc wanneer ze ontlasting heeft. Oftewel het is veel te droog.

- wanneer je geen vla of yoghurt neemt als nagerecht, neem je een glas melk.
Dit gebeurt al af en toe. Ik moet haar er dan wel aan herinneren dat ze melk kan nemen wanneer ze geen yoghurt of vla wil hebben. Ik herinner haar hier niet elke dag aan omdat ik hoop dat ze er zelf mee komt en ik wil niet dat het vervelend gaat worden.

- 2 porties fruit per dag (wissel de fruitsoorten af). Twee mandarijnen tellen als 1 stuk fruit. 
Volgens mij eet ze nog steeds 1 stuk fruit per dag maar hier zeg of adviseer ik ook niets over. Zoals gezegd kan niet alles tegelijk en daarom ben ik, op dit moment, al best tevreden met 1 stuk fruit per dag. 

- voor een 14/15 jarige is dagelijks 5 boterhammen eten de norm. 
Dit is goed om weer terug te lezen want dit had ik niet meer scherp. Ik heb geen idee of ze nu meer boterhammen eet. Ik heb in ieder geval niet die indruk!

- per dag 4 aardappels (200 gram) en 250 gram groente. We kregen als tip om ook echt te gaan wegen om gevoel voor porties te krijgen.
Hier heb ik nog niets aan gedaan maar dit was ik niet vergeten. Ik heb de portie aardappels wel een paar keer aangestipt maar met 2 kleine aardappels zat ze al vol gaf ze die keren aan.

- 5/6 x per week vlees/vis/vleesvervanger eten voor de eiwitten. Mijn dochter haalt dit bij lange na niet. Kipfilet op de boterham telt niet als vervanger voor een keer vlees.
Nu ik dit lees, merk ik dat ik hier niet op heb gelet. Ik weet niet of ze nu meer vlees eet dan in december. Waarschijnlijk eet ze nog steeds dezelfde hoeveelheden en dat is dus te weinig.

- elke dag minstens 30 minuten bewegen (fietsen naar school telt niet mee)
Wanneer ik mijn dochter hieraan herinner, krijg ik meestal met grote moeite gedaan dat ze een kwartier buiten loopt. Dat is dus nog niet zoals het hoort. Ze is ook vaak moe. Maandag was ze erg vermoeid (en bleek). Ze gaf aan dat haar hoofd vol zat. Dat kan een gevolg zijn van het verjaardagsfeestje van zaterdag en daarbij had ze maandagmiddag ook praktijklessen op school. Op dat soort dagen (en die zijn er nogal eens) herinner ik haar zeker niet aan deze afspraak.
We hadden de afspraak gemaakt dat ze eerst een week 30 minuten voor de maaltijd zou lopen om de prikkels te verminderen en daarna een week 30 minuten na de maaltijd (dat laatste had haar voorkeur). Deze afspraak ben ik vergeten en onze dochter ook (bewust of onbewust).  Dit moeten we nog wel een keer oppakken maar dit laat ik voor nu even. 

- IJzerrijke voeding aanbieden zoals donkergroene bladgroente (spinazie, boerenkool), rood vlees, appelstroop en volkorenbrood.
Vorige week hebben we spinazie gegeten en zondag weer. Rood vlees hebben we ook al een paar keer gegeten maar dat vindt ze niet lekker. Volkorenbrood heb ik al een paar keer als verspil-mij-niet brood (25 cent) kunnen kopen. Op dit moment ligt er nog 1,5 volkoren brood in de diepvries. We hebben het per 4/5 sneetjes ingevroren (met dank aan de tip die iemand onderaan een van de posts ad gezet)! Ik bedenk mij nu dat ik zo ook aan het einde van de dag kan zien of het zakje leeg is en of ze 4/5 stukjes heeft gehad. Dat is een handig controlemiddel zonder dat ik haar daar dan mee belast!


Voor mij waren de acties: 
- multivitaminen kopen. Dat heb ik gedaan en dat nemen alle kinderen (en ikzelf) nu. Onze dochter vindt het maar niets en als we niet opletten slaat ze het over.

- volkorenbrood kopen. Zoals hierboven al staat, doe ik dat en eet onze dochter dit ook netjes op. Ze vindt het heerlijk brood dus dit gaat zonder enige moeite.


- wanneer we wortels, paprika of iets dergelijks koken, is het verstandig een paar ongekookt op tafel te zetten. Dit vindt mijn dochter beter (structuur) dan de gekookte versies hiervan.
Dit gaat al best aardig. We bewaren soms spinazie en bieden dat ook aan bij een aardappel-groente-vlees maaltijd als extra groente. Daarnaast is het al drie keer gelukt ook de groente zoals wortel ongekookt aan te bieden. Het klinkt niet veel maar we eten niet vaak een aardappel-groente-vlees gerecht en niet alles kun je ook ongekookt aanbieden.

Het schaaltje van de foto staat in de koelkast (zat eerst vol) en hiervan kunnen ze ook overdag wat nemen. Dat verhoogt gelijk de dagelijkse portie groente. Al heb ik wel het idee dat vooral haar broer en zus hier gebruik van maken maar dat is niet erg.
Verder bewaren we aardappels en groente voor de volgende dag als we dan een rijstgerecht op het menu hebben staan. Zo voorkomen we dat we twee verschillende gerechten koken en kunnen we toch een keuze aanbieden.

Ik vind dat we al best wat stappen hebben gezet maar het mag duidelijk zijn dat we er nog niet zijn. Volgende week vrijdag (29e) is de volgende afspraak bij de voedingsdeskundige.

dinsdag 19 januari 2021

Lief zijn voor elkaar & ouderwetse ruilhandel!

Na de kerstvakantie begon de voetbaltraining van onze zoon weer. Dat kan prima in de buitenlucht op het kunstgrasveld. Maar met te kleine voetbalschoenen wordt het toch iets minder aangenaam.  Geen nood, want we hebben altijd wel een paar (oude gekregen) schoenen op zolder liggen. Die schoenen hadden we ook wel maar ook die bleken te klein te zijn. Tja, waar haal je dan tijdens de lock-down een ander paar? We weten niet welke maat hij nu heeft en wilden daar ook niet op gokken door online schoenen te bestellen.

We besloten een buurvrouw in de straat te vragen met twee voetballende jongens. Die jongens zijn 16 en 14 jaar dus grote voetbalschoenen hadden ze waarschijnlijk wel. Zij had inderdaad nog wel voetbalschoenen liggen. We hebben 3 paar gekregen dus onze zoon heeft zo meteen wat te passen. Twee paar gaan terug naar buurvrouw en misschien het derde paar uiteindelijk ook wel na de lock-down. Onze zoon probeert de schoenen donderdag uit bij de training. Ze zijn te groot maar misschien gaat het wel met dikke voetbalsokken en andere hulpmiddelen. Wanneer we de schoenen houden, betalen we buurvrouw 10 euro. Het is dus niet helemaal zoals de ouderwetse ruilhandel maar voor het milieu is het fijn dat spullen een tweede leven krijgen. Als dank voor de geboden oplossing hebben we buurvrouw een grote pot met stoofperen gegeven.


Onze zoon ging vanmiddag naar de orthodontist. Onderweg kwam hij deze bloemengroet van het Bloemenvrouwtje tegen. Toevallig hadden we daarover iets in het journaal gezien de afgelopen week. Hij is helemaal enthousiast dus we zijn van plan een kaart naar iemand in een verzorgingstehuis te sturen. We gaan het bloemenvrouwtje vanavond mailen om een adres te ontvangen. Wat een mooie actie om zo elkaar op de been te houden. Dit fleurt de dag van mijn zoon op, iemand anders heeft straks hetzelfde met het kaartje.

Deze bloem (met label) legt mijn zoon over een paar dagen ook weer ergens neer zodat er hopelijk nog vele kaartjes worden verzonden!

maandag 18 januari 2021

Week 3 weekmenu

Wat eten we met z'n vijven in week 3?

De maaltijden zijn deze week wat minder spannend. Hier bedoel ik mee dat ik geen nieuwe recepten op de planning heb staan zoals in week 2. Omdat ik de voorraad op wil maken, is het weekmenu al snel gevuld. Hopelijk kan ik volgende week weer wat nieuwe dingen koken en proberen. Daarnaast probeer ik slim te combineren. Deze week heb ik bijvoorbeeld voor verschillende gerechten wortels en (Griekse) yoghurt nodig. Door deze gerechten dan bij elkaar te zetten, weet ik ook zeker dat dit deze week opgaat.

Deze week komt uit de voorraad:

1 bakje kipkerrie, 1 bakje boerenkool, 2 bakjes Chinese kool stamppot, 1 pak kip tandoori wereldgerecht, 1 komkommer, 1 x 350 gr kipfilet, 2 paprika's, 350 & 500 gr gehakt, 1 zak macaroni, 1 blikje tomatenblokjes, 1 blikje mais, uien, 1 groentepakket.

1. Chili con carne voor 6,01 euro

In feite is 1 paprika 0,27 cent en de andere 0,50 cent maar ik heb voor beide 0,50 cent gerekend. De ene ligt namelijk in de diepvries (aanbieding) en de andere heb ik voor de normale prijs (3 voor 1,49 euro) gekocht. Bij 'Turkse' winkels kun je ze natuurlijk al snel goedkoper krijgen. Het gehakt is spotgoedkoop (datumproduct Jumbo). Normaal gesproken zou ik hier 350 gr gehakt gebruiken maar ik wil de diepvries verversen en daarom gebruik ik het pakje van 500 gr hiervoor (in het vervolg vries ik ook geen 500 gr porties meer in).

Ingrediënten

kosten

2 paprika’s

1,00

500 gr gehakt

1,25

Pot bruine bonen

0,71

1 blik tomatenblokjes

0,49

Mix voor chili con carne Jumbo

0, 86

Blikje tomatenpuree

weggelaten

1 blik tomatenblokjes

0,45

1 blik mals

0,75

Griekse yoghurt

0,50


2. Macaroni met groente, gehakt en saus voor 2,99 euro

Het gehakt (1,00) en het groentepakket (0,50) heb ik als datumproduct bij Jumbo gekocht en ingevroren. De elleboogjes zijn 0,49 euro en een pot saus is 0,99 euro

3. Mini krieltjes & max. 1 kilo aardappels, wortels en kippendij gekruid voor 2,38 euro

De krieltjes zijn 0,79 (700 gr). Ik heb dit zakje gekocht om een keer een ander aardappelproduct te kunnen bieden. Een zakje is niet voldoende voor 5 personen dus ik schil er nog wat aardappels bij. Dat zal geen kilo zijn maar ik reken wel met dat bedrag (1 kilo = 0,30 cent; 10 kilo aardappels voor 2,99 euro bij Lidl). De zak wortels zijn 0,79 cent. Ik gebruik niet de hele zak want ik heb ook nog wortels voor andere gerechten nodig. In de diepvries heb ik nog wat spinazie liggen dat er eventueel bij kan. Dit was over van het gerecht van vorige week. Het vlees is verspil-mij-niet vlees en kost 50 cent.


4. Kip Tandoori met Raita (yoghurt met kruiden en komkommer en wortel) voor 4,82 euro

De kipfilet was 1,47 euro voor 300 gram (mijn man kocht dit op 29 december met 30% korting). De doos wereldgerechten was een aanbieding van AH voor 1,49, de paprika was 27 cent (eerdere aanbieding en komt nu uit de diepvries), 1 komkommer voor 0,59 cent, Griekse Yoghurt (200 ml) is 0,31 euro, creme fraiche voor 0,69 euro. De komkommer gaat vast niet geheel in dit gerecht maar ik reken er wel de volledige prijs voor. De wortels reken ik niet mee aangezien die al in het gerecht met de krieltjes volledig worden meegenomen.


5. Chinese kool stamppot met rookworst voor 2,46 euro

Vorige week stond dit op het menu. Omdat we nog veel Chinese kool over hadden, hebben we het gerecht nog een keer gekookt en ingevroren. Dat eten we deze week maar nu met rookworst in plaats van shoarma. Dat is een stuk goedkoper. De rookworst is 1,26 euro (bij AH is de rookworst trouwens goedkoper voor 1,18 euro). De aardappels waren 0,60 euro en voor de Chinese kool reken ik 0,60 cent (de helft van de prijs van de hele kool).


6. Rijst met kipkerrie  (ongeveer 2,10 euro) & boerenkool met rookworst

Dit is een rare combinatie maar in het kader van de voorraad opmaken is dit een combi geworden. Van beide hebben we nog een bakje in de diepvries liggen. Alleen de rijst moet nog worden gekookt en de rookworst opgewarmd.  De rookworst is 1,26 euro en hoe duur de boerenkool destijds was weet ik niet meer. Het kan zijn dat we hier een halve rookworst gebruiken en 1,5 voor het gerecht bij nummer 5. Dat zien we nog wel hoe dat uitkomt.

7. Patat met snacks

We halen deze week patat met snacks bij de snackbar. Hoogstwaarschijnlijk op woensdag omdat 'onze' snackbar dan een aanbieding heeft: een familiezak patat (4 personen) en 4 frikandellen/kroketten voor 8 euro. Deze aanbieding halen we dan 2x aangezien het hier echt patatmonsters zijn. Dit wordt betaald uit ons potje 'uitjes/eten halen' en komt niet uit het boodschappenbudget.

zondag 17 januari 2021

Piepklein verjaardagsfeestje

Gisteren had onze dochter een verjaardagsfeestje van een vriendin die 15 jaar werd. Ze zijn al sinds de basisschool vriendinnen en houden nog steeds contact ondanks dat ze inmiddels op verschillende middelbare scholen zitten.

Onze dochter had er al de hele week zin in. Op dit moment zijn fysieke sociale contacten bijna niet bestaand en dan is een feestje extra welkom.

Bij een verjaardag hoort ook een cadeau maar wat koop je in coronatijd als de winkels dicht zijn? We zijn uitgekomen op een paar chocoladerepen met daarop geld geplakt. Haar vriendin is gek op chocolade dus dat kwam mooi uit. De chocoladerepen heb ik vrijdag meegenomen toen ik toch al de weekboodschappen deed. Ook dit was coronaproof zodat onze dochter niet onnodig ook naar de winkel toe hoefde te gaan. Normaal gesproken moedigen we het juist aan om zelf een cadeautje te kopen maar in deze tijd is het van belang om zo beperkt mogelijk in een winkel te zijn. Ik mis in de coronaperiode wel dat je alleen boodschappen doet. Normaal gesproken gaat er ook wel eens een kind mee maar die zijn al heel lang niet meer in een supermarkt geweest.

Het feestje begon zaterdag rond 15:00 uur. Er waren naast de jarige vriendin, nog 2 andere meiden (en de vader). Ze hebben bordspelletjes gedaan zoals de Kolonisten van Catan en Cluedo. Terwijl zij daarmee bezig waren, heeft de vader alles klaargezet voor de gourmet. Er werd natuurlijk ook heel veel gekletst. De vader zat boven en had chinees voor zichzelf gehaald.  Na de gourmet hebben ze nog naar een film gekeken.

Af en toe kreeg ik berichten van mijn dochter waarin ze vroeg wat ze moest doen. De ongeschreven sociale regels zijn vaak niet duidelijk voor iemand met ASS. Zo kreeg ik bijvoorbeeld een bericht: "ik ben klaar met eten en wat nu?". Ik schreef terug dat ze gewoon gezellig kon kletsen totdat iedereen klaar was met eten. En dat ze daarna af kon wachten wat het vervolg zou zijn (spelletjes spelen, film kijken of misschien was het feestje dan wel ten einde). Dat werd dus nog een film kijken. Zo help ik haar, op haar initiatief, door het oerwoud van de ongeschreven sociale regels heen.

Rond 22 uur was de film afgelopen. Ze was op de fiets naar het feestje gegaan maar aangezien het laat, donker en besneeuwd was leek het ons geen goed idee dat ze alleen terug naar huis zou fietsen. Gelukkig wilde haar liever vader haar wel ophalen. Hij moest de auto sneeuwvrij maken en het fietsenrek op de auto zetten.

Ze heeft het heel leuk gehad en vandaag vertelde ze er nog enthousiast over. Hier kan ze weer even op teren!

Onze zoon wordt in februari 13 jaar. Ik vraag mij af hoe we er voor hem toch een leuke verjaardag van kunnen maken. Dit is in ieder geval al een mooi voorbeeld van hoe het zou kunnen.